10 tipov na lepšie bývanie bez stresu

21. januára 2013
10 tipov na lepšie bývanie bez stresu

Zmeny, ktoré urobíte, môžu zlepšiť vašu náladu, znížiť stres a zlepšiť spánok.

Predstavujeme niekoľko dôvodov, prečo by ste sa mali aspoň trochu zamyslieť nad dekoráciou u vás doma. Zmeny, ktoré urobíte môžu zlepšiť vašu náladu, znížiť stres a zlepšiť spánok. Ak chcete zmeniť svoje bývanie na "liečebný priestor", skúste aplikovať aspoň týchto 10 tipov.

Vstupná hala, predsieň

###3l### 1. Vytvorte si príjemný vizuálny bod. Ako prvé, čo by ste mali zbadať po otvorení dverí na vašom byte či dome, by malo byť niečo, čo máte radi. Nezáleží na tom, či je to kúsok umenia, váza kvetov alebo špeciálny suvenír. Príjemný prvý dojem vám pomôže uvoľniť sa po stresovom dni.

2. Odpracte si z cesty nedokončené projekty. Ak vás čaká rovno vo dverách kôpka novín určených do separovaného odpadu, či plná taška starého oblečenia, ktoré chcete odniesť do charity, budete po príchode domov opäť myslieť len na povinnosti, ktoré vás čakajú, nie na relax.

Hromada vecí v predsieni tiež môže naznačovať, že v domácnosti panuje chaos a komu by sa chcelo chodiť a uvoľniť sa do chaotického priestoru? Skúste si pre každú jednu vec doma nájsť stabilné miesto, kam ju vždy upracete.

Niektorí dizajnéri navrhujú umiestnenie elegantných kontajnerov niekde v predsieni, jeden na veci, ktoré prinesiete a neskôr vytriedite a druhý na veci, ktoré čakajú na odvoz na špeciálne miesto.

Obývačka

###1l###3. Vytvorte si váš priestor. Pocit našej úzkosti vzniká najmä vplyvom malých priestorov, v ktorých je príliš veľa vecí. Ak si chcete zorganizovať všetky veci a tým opticky zväčšiť izbu, zvážte si, či skutočne všetky tie veci ako rámiky, stolčeky, dekorácie potrebujete. Zvážte, či by sa nedal stolík, či rámy obrazov namaľovať rovnakou farbou akou mate natreté steny, tým sa tieto veci stanú neviditeľné. Steny namaľované bielou alebo svetlou farbou tiež miestnosť opticky zväčšia.

4. Osvetlite len niektoré časti izby, nie celú. Príliš silné osvetlenie celej izby len ťažko pomáha k ukončeniu hektického dňa v práci. Používajte silnejšie osvetlenie len v kútoch, kde je to nevyhnutné, napríklad v blízkosti kresla kde čítate. Prípadne si nechajte nainštalovať stlmovače osvetlenia.

5. Vytvorte si bezbariérové chodníčky. Ak sa ,dokážete presunúť z pohodlia svojho kresla k vypínaču lampy len s rizikom buchnutia nohy do stolíku alebo musíte niečo obchádzať, usporiadajte si svoj nábytok ináč. Ak nie ste schopný pohybu po byte bez prekážok a rizík, môže to vo vás vyvolávať pocit stiesnenosti.

6. Zjednodušte farebnú schému vášho domova. Zdržte sa použitia výrazných farieb aj vzorov. Ak miešate v domácnosti viac vzorov, zjednodušte farebnú škálu. Ak ste naopak zástancom množstva farebných kombinácií, zredukujte a zjemnite vzory. Príliš veľa jasných alebo vysoko kontrastných farieb a vzorov v miestnosti unavuje oči, pretože ich upútava ich pestrosť.

V takejto miestnosti sa len ťažko uvoľníte. Rovnaké pravidlo platí aj pre zapĺňanie priestoru zbytočnými policami len z dôvodu, že tam ten priestor existuje. Takže si ponechajte len tie, ktoré majú skutočne zmysel.

7. Prineste si do bytu či domu kus prírody. Ak sa obklopíte prírodnými živlami, podporujete tým aj prívetivejšie správanie sa k ostatným. Pre pokojnejší život v domácnosti sa odporúča umiestnenie niekoľkých izbových rastlín, alebo zavesenie zrkadla oproti väčšiemu oknu, kde sa bude odrážať príroda spoza neho. Ak váš výhľad zahŕňa skôr budovy ako stromy, odporúčame vám zavesiť si obraz alebo fotografiu príjemnej krajiny.

Spálňa

####2l####8. Použite upokojujúce farebné odtiene. Vo všeobecnosti platí, že modrú považujeme za chladná a naopak, zelené a zemité farebné tony za relaxačné, pretože nám pripomínajú prírodu. Ak nie ste pripravení zmeniť farbu spálne, začleňte si do interiéru aspoň pár doplnkov v týchto farbách, akými sú vankúše, deky, obrázky…

9. Vypnite elektroniku. K rýchlejšiemu a efektívnejšiemu spánku a relaxácii, odneste zo spálne televízor aj počítač. Svetlo, ktoré vyžarujú signalizuje mozgu, aby ostal v bdelom stave, narúša kvalitu nočného spánku, čo spôsobí zvýšeniu hladiny stresových hormónov v priebehu dopoludnia. Ak už musíte mať tieto prístroje vo vašej spálni, uzatvorte ich do skrine, alebo medzi ne a posteľ postavte na noc zástenu.

10. Vneste do svojho života viac fantázie. Premýšľajte, čo vo vás vyvoláva pocit, akoby ste boli v raji. Ak je to tropický ostrov, pridajte do farieb pieskové a morské odtiene na nočné stolíky alebo koberček, ktorý vám bude pripomínať morskú trávu. Ak dávate prednosť horskému prostrediu alebo vidieku, pridajte si do interiéru tieto farby, textúry alebo drobné dekorácie ktoré vo vás vyvolávajú potrebný pocit relaxu.

Páčil sa Vám článok?
reklama:
reklama:
Komentáre