Červená fazuľa a zdravie

2. septembra 2016
Červená fazuľa a zdravie

Fazuľa je pre ľudský organizmus výborným zdrojom mnohých hodnotných živín. Obsahuje kvalitné bielkoviny, sacharidy aj množstvo minerálnych a ďalších telu prospešných látok.

Kidney beans

Plná vitamínov a minerálov

Obsahuje mnoho minerálov ako je- vápnik, železo, horčík, fosfor , draslík, sodík, zinok, meď, mangán. A celú paletu vitamínov B skupiny vitamín B1 (tiamín), vitamín B2 (riboflavín), vitamín B3 , vitamín B5 ( kyselina pantoténová), vitamín B6 (pyridoxal), vitamín B9 (kyselina listová, folát), vitamín B9 (potravinársky folát).

Účinky červenej fazule

Pol šálky (tj asi 100g g) sušených varených fazúľ dokáže:

  • znížiť koncentráciu v krvi škodlivého LDL cholesterolu
  • stabilizovať inzulín a krvný cukor (pozor na fazuľu z konzervy – tie môžu hladinu cukru zvyšovať)
  • znížiť krvný tlak
  • ochraňuje pred vznikom hemoroidov a rakoviny čriev

Je vynikajúca pre športovcov

Fazuľa obsahuje cca 20g na 100g pomerne kvalitných rastlinných bielkovín. Vysoký obsah aminokyselín, fytosterolov, flavonoidov a glykozidov naladí na lepší výkon. Glutamín, najrozšírenejšia aminokyselina v tele, bráni stratám svalovej hmoty, pri ťažkom tréningu alebo tréningu na chudnutie pretože pri chudnutí telo trávi svoju vlastnú svalovú hmotu, glutamín vo fazuli tomu zabraňuje .

Beans_on_toast.jpg

Vynikajúci zdroj kyseliny listovej

Jedna porcia varenej fazule pokryje odporúčanú dennú dávku kyseliny listovej (200 mikrogramov). Práve kvôli kyseline listovej ocenia fazuľu aj tehotné budúce mamičky. Kyselina listová slúži ako prevencia proti nervovým vadám a k dobrému rozvoju dieťatka. 

Keď ju namočíte, tak nenadúva …

Mnohí ľudia ju nekonzumujú s tým, že spôsobuje nadúvanie ale aj tento nedostatok sa dá odstrániť pred varením fazuľu namočíme do vody na 10-12 hodín, potom vodu vylejeme preč a napustíme druhú čistú vodu. Nadúvanie po konzumácii fazule spôsobujú, podobne ako u hrachu, oligosacharidy, ktoré sa počas máčania výluhujú do vody. Problém s plynatosťou a nafukovaním sa dá odstrániť aj pridaním rasce alebo saturejky pri varení.

Red kidney bean.jpg

Fazuľa má nízku kalorickú hodnotu- umlčí hlad

Jedna z hlavných výhod fazule spočíva v jej nízkej kalorickej hodnote (100 g uvarenej fazule má okolo 100 kcal, záleží na druhu), pretože obsahuje veľa vody, ale zároveň v sebe má množstvo vlákniny. Tá ľuďom často chýba, čo je nebezpečné, pretože je základom správneho trávenia a je dôležitá pre srdce. Jej nedostatok pomôže vyriešiť fazuľa – už jednu šálku alebo dve tretiny konzervy fazule obsahuje okolo 15-20 gramov vlákniny, pričom denne sa odporúča skonzumovať okolo 20 až 30 gramov.

Fazuľa má zásluhou množstvo vlákniny ďalšiu zaujímavú vlastnosť – telo ju dlho trávi . To zabezpečí, že môžete zjesť menej, ale napriek tomu vydržíte dlho sýti . V praxi to teda znamená, že aj malé množstvo nízkokalorickej fazule umlčí hlad, čím vám môže pomôcť udržať hmotnosť na uzde. To samozrejme znižuje riziko mnohých ďalších chorôb spojených s nadváhou.

Nutričné hodnoty v 100 gramoch fazule:

  • Voda 12 g
  • Energetická hodnota 336 kcal
  • Energetická hodnota 1407 kJ
  • Bielkoviny 21.11 g
  • Sacharidy 62.25 g
  • Tuk 1.18 g
  • Minerálne soli 3.75 g
  • Vláknina 24.9 g
Páčil sa Vám článok?
reklama:
reklama:
Komentáre