Ako na saunovanie? Prospeje vášmu zdraviu

11. novembra 2016
Ako na saunovanie? Prospeje vášmu zdraviu

No zabúdať by ste nemali ešte na jednu dôležitú cestu, ktorou je saunovanie. Ide o pobyt v miestach, kde teplota výrazne presahuje tie, na ktoré je naše telo bežne zvyknuté. A práve to mu paradoxne prospieva. Pokiaľ o návšteve sauny uvažujete, budú sa vám hodiť naše tipy, ako na to.

Sauna muscle relax workout_h.jpg

Prečo saunu navštíviť?

 Sauna je svojím spôsobom príjemnou relaxáciou, vďaka čomu môžeme prospieť našej psychickej kondícii. Ak vás doháňajú jesenné depresie, je to skvelá voľba.

Ale sauna pomôže aj inak:

  • Uvoľní stuhnuté svalstvo
  • Blahodárne pôsobí na pokožku
  • Zlepšuje fungovanie dýchacích ciest
  • Posilňuje imunitu

Kam a do akej sauny?

Možností je dnes na trhu celý rad. Ak hľadáte absolútnu klasiku, môžete skúsiť obyčajnú paru, ktorá je dostupná vo väčšine plaveckých bazénov. Pre toto miesto je charakteristické hlavne vlhké prostredie. Štandardné sauna poskytuje skôr suché teplo. A to či už sa jedná o saunu fínsku, alebo infra saunu. Posledné dve možnosti nájdete nielen vo väčšine wellness centier, ale už nie je problémom ani ich vybudovať u vás doma. Stačí kúpiť hotový produkt, ktorý len zostavíte a zapojíte. 

Sauna 580x357.jpg

Kedy chodiť do sauny?

Saunovanie môže byť realizované po celý rok. Nie je obdobie, kedy by bolo viac vhodné, a kedy naopak menej. Dôležitú úlohu hrá hlavne zdravotný stav. Ten by mal byť dobrý, nemali by ste pociťovať známky zvýšenej únavy, ani prípadné prejavy choroby, alebo napríklad nevoľnosti. Rolu nemá ani konkrétna denná doba . Všetko plne záleží len na vás. Tiež nezabúdajte na fakt, že do sauny je vhodné chodiť aspoň hodinu po jedle a rozhodne sa neodporúča stav, kedy vám je po konzumácii jedla stále pomerne ťažko.

Sauna frau kerzen 01.jpg

Ako dlho byť v saune?

Veľa začiatočníkov robí tú chybu, že sa snaží vydržať čo najdlhšie. Pamätajte, že vaše telo nebude na takéto zvýšenie teploty zvyknuté a tak sa môže stať, že budete musieť saunu opustiť za pár minút. Rozhodne to nie je nič chybného a u začiatočníkov je to úplne bežné . Nikdy sa nesnažte prekonať svoje telo a jeho pocity.

Ak začnete chodiť pravidelne, sami uvidíte, že sa doba saunovanie stále zvyšuje. Napriek tomu nezabúdajte na odporúčané časové rozmedzie, ktoré sú s ním priamo spojené. Ideálny čas je 8 – 12 minút. Akákoľvek dlhšia doba už je pre telo nezdravá, pretože môže spôsobiť:

  • oslabenie imunity
  • kolaps
  • točenie hlavy a nevoľnosť

Nezabudnite na ochladenie

S pobytom v saune súvisí tiež nutnosť ochladenia ľudského tela. Akonáhle saunu opustíte, je vhodné ísť do ochladzovacieho bazénika, alebo pod ľadovú sprchu. Začiatočníkom sa odporúča pozvoľnejšie ochladzovanie. Po pár týždňoch už pre vás nebude problém do bazénika priamo skočiť. Aj tu sú určité odporúčania, ktorá súvisia s tým, že by ste sa v studenej vode nemali zdržiavať dlhšie, ako 2 minúty. Ideálne je sa v nej tiež hýbať a ľahko masírovať svoje telo.

Proces saunovania je možné opakovať

Zmapovali sme pre vás klasický saunovací proces. Ten vždy dodržiavajte. Tým pre vás pobyt v saune končiť nemusí, pretože daný postup možno počas jednej návštevy aj niekoľkokrát opakovať. Tu záleží na vašich skúsenostiach, alebo možnostiach vášho tela. Sami iste najlepšie pocítite, či ešte jedno kolo zvládnete, alebo nie. Pamätajte , že sauna by pre vás mala byť hlavne relaxáciou a nie drilom, pri ktorom sa snažíte prekonať možnosti svojho tela.

Potom, čo si dáte posledný studenú, kúpeľ by malo nasledovať ešte klasické umytie celého tela, potom pár minút odpočinku v šatni a až potom je doporučované vyjsť z wellness centra von. Samozrejme pamätajte aj na to, že ak sa vám točí hlava, alebo vám je nevoľno, odpočívajte radšej dlhšie. Tiež nezabúdajte na čo najrýchlejší prísun tekutín, ideálne klasické čistej vody.

Páčil sa Vám článok?
reklama:
reklama:
Komentáre